FAQ - Veel gestelde vragen

Waar staat Sovjet Reizen voor?
Sovjet Reizen is de kleinschalige specialist naar de landen van de voormalige Sovjet-Unie , Oost-Europa, Iran en Noord-Korea. In deze landen heeft de geschiedenis haar sporen duidelijk achter gelaten en wordt u verrast door de culturele rijkdom die zich door de eeuwen heen heeft ontwikkeld. Onze uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, persoonlijke reiservaring, deskundige gediplomeerde gidsen en enthousiasme hebben reeds veel reizigers aangesproken. Door ons kleinschalige karakter kunnen wij u een persoonlijke service bieden.

Voor wie zijn onze reizen geschikt?
Door ons diverse aanbod zijn onze reizen geschikt voor een breed publiek. Bij een groot gedeelte van deze reizen ligt de nadruk op de culturele rijkdom van de bestemming. Om voor uzelf te bepalen of de reis passend is, hebben wij bij elke reis een handig hulpmiddel geplaatst waaruit u het niveau van cultuur, natuur, comfort en lichamelijke inspanning kunt aflezen. Bij vragen hierover kunt u altijd contact opnemen met onze medewerkers die u graag hierin adviseren.

Rondreizen

Wij bieden 3 types rondreizen aan:

Nederlandstalige groepsreizen
Tijdens deze rondreizen bent u verzekerd van Nederlandssprekende reisbegeleiding in combinatie met Engelssprekende lokale gidsen. De Nederlandssprekende reisbegeleiding zorgt voor een goed verloop van de reis en indien
gewenst, de vertaling verzorgen van de gids. In Rusland maken wij gebruik van Nederlandssprekende gidsen die tevens de taak van reisbegeleiding op zich nemen. Een aantal van onze Nederlandstalige groepsreizen kan als deelarrangement worden geboekt. Het reisgezelschap kan daarom tijdens uw rondreis veranderen.

Internationale groepsreizen
Tijdens de internationale groepsreis bent u verzekerd van een Engelssprekende gids/reisleiding en reist u, zoals de naam aangeeft, in een internationaal reisgezelschap. De reizigers kunnen zowel vanuit Europa als buiten Europa komen. U kunt met vele culturen in aanraking komen wat een verrijking kan zijn van uw reis.

Individuele rondreizen:
U reist privé met uw gezelschap, al dan niet o.l.v. een lokale gids. Vervoer ter plaatse (trein, transfer, huurauto) en uw accommodaties zijn vooraf geregeld zodat u al uw tijd ter plaatse kan besteden aan de bezienswaardigheden.

Maatwerk
Het kan zijn dat u in ons aanbod niet de meest passende reis vindt. Geen probleem. Op uw verzoek werken wij graag, vrijblijvend, een op maat gemaakte rondreis uit.

Incentives & groepen
Onze bestemmingen lenen zich prima voor een reis met uw vriendenclub, vereniging of bedrijf. Vraag een vrijblijvende offerte aan waarbij u ons uw wensen laat weten.

Vluchten
Sovjet Reizen boekt de vluchten uitsluitend bij IATA aangesloten luchtvaartmaatschappijen. In de prijskolom bij de reis vindt u een indicatie van de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartbelastingen en –toeslagen zijn altijd inbegrepen. Sovjet Reizen behoudt het recht op de keuze van luchtvaartmaatschappij en daarom betaalt u geen extra toeslagen. Heeft u een specifieke voorkeur voor luchtvaartmaatschappij en/of rechtstreekse vlucht, neemt u dan contact met ons op, zodat wij kunnen kijken naar de mogelijkheden.

Audiosysteem 
Bij een groot gedeelte van onze Nederlandstalige reizen maken wij gebruik van een audiosysteem. De gids spreekt door een microfoon en u hoort dit door een koptelefoon. Het grote voordeel van dit stysteem is dat u weinig hinder ondervindt van omgevingsgeluiden en u rustig kunt rondkijken terwijl u wel de interessante infomatie ontvangt.

Lokale vertegenwoordigers/gidsen
Door een jarenlange samenwerking met onze lokale agenten, hebben wij een vertrouwensrelatie met hen opgebouwd.Op diverse reizen van ons ontmoet u de vertegenwoordiger bij aankomst op de luchthaven.
Vanzelfsprekend beschikken onze lokale gidsen over de vereiste licenties en hebben zij een sociale, adaptieve houding.


Uw garanties Nederland

 

ANVR Reisvoorwaarden
Ons bedrijf is aangesloten bij de ANVR. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op de reizen die wij aanbieden zijn de ANVR- Reisvoorwaarden van toepassing, tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat dit niet het geval is. Deze Reisvoorwaarden staan afgedrukt in de ANVR brochure 2010/11. Het boekingskantoor zal u een exemplaar van deze brochure verstrekken. Gebeurt dat niet, vraagt u er dan om. De brochure bevat tevens de ANVR Boekingsvoorwaarden, de voorwaarden van de Stichting Garantiefonds Reisgelden, de voorwaarden van het Calamiteitenfonds en andere belangrijke informatie.  U kunt de ANVR voorwaarden ook teruglezen op www.anvr.travel
Lidmaatschapsnummer ANVR 4394

Stichting Garantiefonds Reisgelden                                                                                                        
Sovjet Reizen is aangesloten bij SGR. U kunt dit controleren via www.sgr.nl. Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling vallen de
op deze internetsite gepubliceerde reizen onder de garantie van SGR. Deze SGR garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is dat zijn vooruitbetaalde reisgeld wordt terugbetaald als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen prestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorg gedragen voor de terugreis. Voor meer informatie verwijzen wij u naar www.sgr.nl/garantieregeling 

Calamiteitenfonds                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Ons bedrijf is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen.
Binnen de grenzen van de garantieregeling van het Calamiteitenfonds vallen de op deze internetsite gepubliceerde reizen onder de garantie van het Calamiteitenfonds. Deze garantie houdt in dat u als consument die deelneemt aan een door ons georganiseerde reis:
- (een deel van) uw reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren;
-  de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij u vervroegd moeten repatriëren.”

Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.

Per boeking (tot maximaal 9 personen) wordt daartoe een verplichte toeslag van € 2,50 per boeking in rekening gebracht. Reizen binnen Nederland en boekingen met een totale prijs die lager is dan € 150 zijn vrijgesteld van heffing.

De voorwaarden van het Calamiteitenfonds zijn na te lezen op http://www.calamiteitenfonds.nl/calamiteitenfonds/

Reserveren                                                                                                                                                                           
U kunt uw reis 24-uur per dag boeken via deze website. Wanneer u in de reisbeschrijving van de betreffende reis kijkt ziet u de knop "Boek deze reis nu online". Wanneer u hierop klikt komt u in een boekingsformulier die u stap voor stap door uw boeking leidt. Vanzelfsprekend kunt u ook uw reis reserveren via onze reserveringsafdeling in Nederland op  0113 -396060 of onze reserveringsafdeling in Belgie op 03-2817927.

Reissommen
De in deze reisbrochure gepubliceerde reissommen zijn per persoon en gebaseerd op prijzen, wisselkoersen, belastingen etc. zoals deze bekend zijn in juni 2017 en onder voorbehoud van wijzigingen. Reizen naar het buitenland zijn op dit moment vrijgesteld van BTW. Indien de BTW-voorschriften wijzigen, zullen de prijzen worden aangepast.

Verlengingen
Bij alle door ons aangeboden reizen is het mogelijk een verlenging aan te vragen, indien u dit wenst meldt u dit direct bij uw reservering.

Preferenties en essenties
Indien u bepaalde voorkeuren (preferenties) tijdens uw reservering doorgeeft zal hiermee zoveel mogelijk rekening worden gehouden. Echter zijn wij afhankelijk van luchtvaartmaatschappijen, hoteliers en kunnen in geen geval een preferentie garanderen. Indien u op medische gronden een wijziging van de door ons aangeboden reisprogramma’s wenst, zoals dieet, rolstoel etc. is er sprake van een essentie (medische noodzaak), deze dient u altijd schriftelijk aan te vragen. Wij zullen onze uiterste best doen om uw essentieaanvraag te honoreren, indien hieraan wordt voldaan, ontvangt u hiervoor een schriftelijke bevestiging. Hiervoor brengen wij € 20,- plus € 5,- communicatiekosten in rekening. Het kan voorkomen dat de hotelier, restauranthouder of een andere dienstverlener kosten in rekening brengt voor de door u verlangde essentie. Pas na overleg met u, wordt uw essentie gehonoreerd.

Boekingsbevestiging en betaling
Na reservering van uw reis ontvangt u doorgaans na 5 dagen uw reisbevestiging met factuur. U wordt vriendelijk verzocht de gegevens te controleren op juistheid. Let u vooral op spelling van de namen, deze dienen overeen te komen zoals vermeld in het paspoort. Indien u één of meerdere onjuistheden constateert neemt u dan zo snel mogelijk contact met ons op.

Reisbescheiden
De nodige reisbescheiden ontvangt u doorgaans een week voor vertrek. De vouchers worden afhankelijk van het land in kwestie, of meegestuurd met de reisbescheiden of door de lokale agent overhandigd. Polissen voor eventuele reisverzekeringen worden met de reisbescheiden meegestuurd. Wij verzoeken u vriendelijk de gegevens te controlen en eventuele fouten direct te melden.

In-de-plaats-stelling
Indien de reiziger niet kan deelnemen aan een reis, is het mogelijk een ander geschikt persoon uw boeking te laten overnemen. De ANVR-voorwaarden alsmede de bijzondere Sovjet Reizen voorwaarden zijn hierop van toepassing.

Verzekeringen
Het is aan te bevelen een reis- en/of annuleringsverzekering af te sluiten voor uw reis. Een verzekering kan eventuele schade van ziekte, overlijden, ongevallen, verlies/diefstal en zelfs vertragingen dekken. Ga ook na of uw ziektekostenverzekering voldoende dekking biedt in het buitenland, dit is meestal niet het geval. Vraag een van onze medewerkers naar de verzekering die het beste bij uw wensen past of stuur een email naar info@sovjetreizen.nl of info@sovjetreizen.be

Alle verzekeringen die u via Sovjet Reizen afsluit worden ondergebracht bij Allianz Global Assistance.

Programmawijziging
Ondanks de uiterste zorg en planning van onze reizen is het mogelijk dat tijdens de reis zich bepaalde omstandigheden voordoen die een wijziging van het programma verlangen. U kunt hierbij denken aan weersomstandigheden, nationale en religeuze feestdagen, staatsbezoeken etc. waardoor programma-onderdelen in een andere volgorde uitgevoerd worden of wij genoodzaakt zijn een alternatief te zoeken. U kunt er vanuit gaan dat wij ons uiterste best doen de oorspronkelijke kwaliteit van de reis te handhaven.

Minimum aantal deelnemers
Sovjet Reizen stelt voor de groepsreizen een minimum aantal deelnemers. Dit aantal staat vermeld bij de reisbeschrijving. Indien er te weinig deelnemers voor de reis zijn, kan de reis helaas niet uitgevoerd worden. Gelukkig komt dit in weinig gevallen voor. Wanneer het wél zo is, dat het minimum aantal niet behaald wordt, zullen wij u 4 weken voor vertrek informeren en een alternatieve reis bespreken of de reis eventueel omzetten naar een andere datum. Wanneer dit niet mogelijk blijkt, krijgt u uiteraard de betaalde reissom terug.

Deelnemerslijsten
Veel mensen stellen prijs op een deelnemerslijst, echter verbiedt De Wet Bescherming Persoons-gegevens ons cliëntgegevens naar derden te verstrekken. Hierdoor is het voor ons onmogelijk deelnemerslijsten te publiceren.

Vluchten
Bij alle door Sovjet Reizen aangeboden reizen vliegt u uitsluitend met gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen waaronder: KLM, Lufthansa, Swiss Air, Austrian Airlines, Scandinavian Airlines, Ukraine International Airlines, Aeroflot & Brussels Airlines.

E-ticket
Enkele luchtvaartmaatschappijen waarmee wij samenwerken gebruiken een E-ticket. Dit is, in tegenstelling tot de traditionele tickets, een uitgeprinte boekingsbevestiging met een reserveringsnummer. Dit reserveringsnummer is opgeslagen bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Bij het inchecken toont u deze boekingsbevestiging samen met uw paspoort. Vervolgens ontvangt u zoals gebruikelijk uw instapkaart.

Medicijnen
Neem voor gebruik tijdens uw reis voldoende medicijnen mee. U doet er verstandig aan een kopie van het recept mee te nemen, waarmee u bij de douane kunt aantonen dat het om uw eigen medicijnen gaat. Medicijnen dient u nooit in uw koffers te vervoeren maar ten alle tijden in uw handbagage mee te nemen.

Niet zoals thuis
Een vakantie in het buitenland is niet zoals thuis. Het aantrekkelijke hiervan is dat u in aanraking komt met andere mensen en culturen, een andere taal, gewoonten en eten. Dit is ook iets om bij uw verwachtingen rekening mee te houden, verstandig is dus veel te lezen over uw bestemming. Bij uw reisbescheiden vindt u standaard algemene informatie over de bestemming welke ook te lezen is op onze website.

Niet tevreden
Wij zijn van mening dat de door ons aangeboden reizen van goede kwaliteit zijn. Het kan desondanks gebeuren dat u tijdens de reis op een bepaald onderdeel niet geheel tevreden bent. U dient dit dan zo snel mogelijk te melden bij de verantwoordelijke. Wordt uw ongemak niet naar tevredenheid verholpen dan meldt u dit direct aan de vertegenwoordiger / reisleiding van Sovjet Reizen. Indien u daarna nog klachten heeft, vraagt u om een schriftelijke verklaring van de reisleiding en neemt u direct contact op met ons hoofdkantoor of noodnummer (24h). Dit formulier, met een brief waarin u uw klacht verklaard, dient u binnen 1 maand na terugkomst in Nederland naar ons kantoor op te sturen.

Kwaliteitscontrole
Omdat de kwaliteit van onze reizen voorop staat en de mening van onze reizigers hiervoor belangrijk is zult u bij terugkomst een enqueteformulier aantreffen per e-mail. U doet ons een groot plezier dit enqueteformulier in te vullen.